Orthex Group Oyj:n sijoittajaviestinnän ja näkyvyyden parantaminen
- Aloitteen jättäjä Jari Valtanen
- Aloite jätetty 11.4.2025
- Aloite sulkeutuu 31.5.2025
- Yhtiö Orthex Group Oyj
- Allekirjoituksia 6
- Osakemäärä 6732
Tausta
Orthex Group Oyj listautui Helsingin pörssiin maaliskuun lopulla vuonna 2021. Yhtiö on listautumisesta lähtien julkaissut tulosinfot neljännesvuosittain. Edelleen listautumisen jälkeen yhtiön toimitusjohtaja on osallistunut seuraaviin yhtiön tunnettuutta parantaviin sijoittajille suuntautuviin tapahtumiin tai tilaisuuksiin:
– Pörssisäätiön pörssi-ilta 16.11.2021
– Inderesin ROAST 23.5.2022
– Inderesin kuluttajatuote-ilta 11.6.2024.
Edellä todetut tilaisuudet ovat olleet verkon yli katsottavissa olevia lähetyksiä. Tämän reilun neljän pörssivuoden aikana yhtiö on siis osallistunut sijoittajille suunnattuihin webcasteihin vähemmän kuin kerran vuodessa. Lisäksi yhtiö ei ole tietojeni mukaan osallistunut kertaakaan esimerkiksi sijoitusmessuihin tai vastaaviin tapahtumiin tai järjestänyt sijoittajille ja analyytikoille suunnattua pääomamarkkinapäivää, jossa yhtiö voisi kertoa ja viestä yhtiön strategiasta tai liiketoiminnasta tarkemmin. Yhtiön sijoittajasuhteista vastaavat yhtiösivujen mukaan toimitusjohtajan lisäksi talousjohtaja.
Sijoittajaviestinnän merkitys
Sijoittajaviestinnällä on yhtiön ja sijoittajan välistä luottamusta herättävä sekä rakentava vaikutus. Sijoittajaviestinnän tavoitteena on viestiä selkeästi eri sidosryhmille yrityksen suunnitelmia tavoitteidensa saavuttamiseksi. Sillä pyritään turvaamaan yhtiön osakkeen arvostus ja lisäämään sekä ylläpitämään sijoittajien kiinnostusta. Sijoittajaviestinnällä vahvistetaan sijoittajien luottamusta yhtiöön sekä rakennetaan yhtiön mainetta. Sijoittajaviestinnällä voidaan myös kommunikoida yrityksen tarinaa, visiota ja missiota sijoittajille, potentiaalisille sijoittajille sekä muille sidosryhmille.
Kuten edellä todettu, yhtiö hoitaa kyllä lakisääteisen velvollisuutensa mallikkaasti. Sen sijaan yhtiön niin sanotussa vapaaehtoisessa sijoittajaviestinnässä, eli toisin sanoen sen pakollisen tiedottamisen lisäksi, on toivomisen varaa. Vaikka olen seurannut yhtiötä alusta asti ja ollut mukana osakkeenomistaja listautumisannista alkaen, on vaikea tunnistaa esimerkiksi, mitä viestintäkanavia yhtiö käyttää tähän muuhun vapaaehtoiseen viestintään. Yhtiöllä on vahva brändi, joka tukee ja toimii osana yhtiön viestintää asiakkaiden suuntaan. Muotoilupalkintojen voittamisesta, uusiutuvien raaka-aineiden käyttäminen tai vastaavista kertominen eivät kuitenkaan täytä kaikilta osin sijoittajien tiedon tarvetta esimerkiksi sijoituspäätöksen tekemisen tukena.
Yhtiön vapaaehtoinen sijoittajaviestintä onkin näyttäytynyt pitkälti erilaisina vastuullisuuteen liittyvinä ESG-raportteina ja muina julkaisuina. Määrällisesti eniten yhtiön osakkeenomistajia löytyy kuitenkin kotitalouksista (yli 33 %). En ole aivan vakuuttunut, että kotitaloudet ovat näille ESG-raporteille täydellisin kohderyhmä. Tarkoitus ei ole vähätellä vastuullisuusraporttien tärkeyttä, vaan antaa ainoastaa esimerkki siitä, miten sijoittajaviestintä ja kohdeyleisö eivät tässä kohtaa optimaalisesti.
Ehdotus Orthex Group Oyj:n sijoittajaviestinnän ja näkyvyyden parantamiseksi
Esitän, että yhtiö
1. laatii sijoittajaviestintästrategian ja – suunnitelman, jossa sijoittajaviestintää ja sen tarkoitusta kirkastetaan palvelemaan mahdollisimman hyvin eri sidosryhmiä, mukaan lukien nykyiset ja tulevat osakkeenomistajat
2. avaa sijoittajaviestinnästä ja sijoittajasuhteista vastaavan tehtävän ja rekrytoi kokeneen asiantuntijan kyseiseen tehtävään
3. hankkii lisää esimerkiksi maksullista analyysiä markkinoilla toimivilta tunnetuilta toimijoilta yhtiön tunnettuuden parantamiseksi
4. järjestää viimeistään vuoden 2026 maaliskuun loppuun mennessä ensimmäisen pääomamarkkinapäivän
5. lähettää edustajansa kertomaan yhtiöstä sijoituskohteena sekä vastailemaan sijoittajien kysymyksiin vuosittain erilaisiin kotimaisiin sijoittajatapahtumiin, kuten Sijoitusmessut ja Sijoittaja 202X – tapahtumiin.